Son
yıllarda özellikle yüksek öğretim ortamlarında sıkça adı geçen ters yüz edilmiş
sınıf kavramı, geleneksel öğretmen merkezli sınıflara alternatif olarak
sunulmuş pedagojik bir yaklaşımdır.
Ters
yüz edilmiş yaklaşımın temelinde öğrenci merkezli öğrenme, aktif öğrenme, akran
öğretimi gibi uygulamalar bulunmaktadır.
Ters
yüz edilmiş sınıflarda öğrenciler direk öğrenme kanallarına ders dışında
ulaşmakta ve ders sürecini öğrenci merkezli uygulamalarla öğretmen
rehberliğinde gerçekleştirebilmektedir.
Bu
yaklaşımının, öğretmenin tek bilgi kaynağı olduğu öğretmen merkezli sınıfların
dönüşümünde önemli rol oynayacağı düşünülmektedir.
Ders
dışında farklı kaynaklardan bilgiye erişebilen öğrenciler sınıf içinde
geçirdikleri zamanı öğretmen ve akran destekli iş birlikli ve uygulamaya dayalı
aktivitelere ayırabilmekte, hem akran hem de öğretmen geri bildiriminden
faydalanabilmektedir.
Bunun
yanı sıra dijital ortama taşınan direk öğrenme kaynakları ile eğitim içeriğine
her yerde her zaman erişim sağlanabilmektedir.
Yükseköğretim
ortamlarında hızla yaygınlaşan ters yüz edilmiş sınıflar modeli, konu
anlatımını ders dışındaki materyallerle öğrenciye sunarak sınıf içinde
geçirilen zamanı problem çözme, yaratıcılık ve eleştirel düşünme gibi 21.
yüzyıl becerileri gerektiren aktivitelere ayırmayı hedeflemektedir.
Ters
yüz edilmiş sınıflarda öne çıkan bir diğer yaklaşım da bireysel öğrenme
kavramıdır. Çevrimiçi olarak kendilerine sunulan eğitim içeriğini öğrenciler
kendi hızlarında takip edebilirler.
Ters
yüz edilmiş sınıflarda öğretmenler çevrimiçi ders içeriğini kendileri
hazırlayabilecekleri gibi var olan kaynaklara da yönlendirebilirler.
Davies, Dean, ve Ball’un(2013) ters yüz edilmiş ortamının
öğrenci başarısı üzerindeki etkilerini inceledikleri araştırma, teknoloji
destekli ters yüz edilmiş sınıf yaklaşımının diğer ortamlara göre daha etkili
olduklarını belirtmiş ve özellikle öğretimde farklılığı destekleyerek öğrenci
motivasyonunu artırdığını bulgulamıştır.
Ancak
diğer araştırmacılar, ters yüz edilmiş
öğrenme ortamlarının kavramsal yapılarının eksikliğine, pedagojik
altyapı yetersizliğine ve öğrenmeye dair yetersiz kanıtlara dikkat çekmiştir.
Ters
yüz edilmiş sınıf tasarımında öğretmenin iş yükü, gerekli zaman ve iş gücü,
teknolojik alt yapının yeterliliği ve öğrenci tutumu gibi faktörler
değerlendirilmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder